The Mercenaries

Tehnyt Poison

Tämä osio sisältää perustietoa kyseisestä minipelistä, sen hahmoista sekä vinkkejä joilla voi parantaa omaa osaamistaan.

Tämän minipelin idea on päihittää mahdollisimman monta vihollista, ja selvitä hengissä. Haastetta hommaan tuo aikaraja, jonka puitteissa pitäisi saada kaikki 150 vihollista hoidettua ennen laskurin nollaantumista. Kentiltä löytyy bonus-aikoja, joilla pelaaja voi lisätä jäljellä olevaa aikaa, lisäten näin parempien pisteiden saamisen mahdollisuutta. Kentiltä löytyy myös kombo-aikoja, joilla pelaaja saa jokaisesta 30 sekunnin aikana tapetusta vihollisesta 1000 pistettä. Pelaaja ansaitsee saamiensa pisteiden perusteella arvosanan jotka ovat huonoimmasta parhaimpaan: D, C, B, A, S, SS.

- Mercenaries-minipelin saat avattua läpäisemällä pelin.
- Mercenariesia voi pelata yksin, jaetulta ruudulta tai toisten pelaajien kanssa netissä.
- Sisältää 8 eri kenttää, jotka saa avattua saamalla tarpeeksi hyvän tuloksen jokaisessa kentässä.
- Valittavissa on aluksi vain kaksi hahmoa, (Chris BSAA sekä Sheva BSAA) mutta avattavissa on myös Jill ja Wesker.
- Chrisille & Shevalle saa molemmille 3 erilaista pukua, kun taas Jill & Wesker omaavat molemmat 2 erilaista pukua.

Miten avata kentät sekä hahmojen eri puvut?

Kentissä & hahmoissa toimii sama periaate. Saamalla tarpeeksi hyvän arvosanan erilaisista kentistä avaa uuden kentän/hahmon. Vaatimuksena on A-arvosana, pelasit sitten yksin tai toisen pelaajan kanssa. Yksin pelattuna saadaksesi A:n sinun pitää saada vähintään 40.000 pistettä, kun taas co-op netissä vaatii 80.000 A-rankin saamiseksi. Eli jos saat avattua uuden hahmon, saat myös samalla avattua uuden kentän. Helpoin tapa on käydä kentät järjestyksessä läpi, yrittäen saada jokaisesta vähintään A-arvosana.

Saat avattua seuraavat hahmot saamalla A-arvosanan (tai paremman) näistä kentistä:

Public Assembly = Jill Valentine (BSAA)
The Mines = Albert Wesker (Midnight)
The Village = Chris Redfield (Safari)
Ancient Ruins = Sheva Alomar (Clubbin')
Experimental Facility = Chris Redfield (S.T.A.R.S.)
Missile Area = Sheva Alomar (Tribal)
Ship Deck = Jill Valentine (Battle Suit)
Prison = Albert Wesker (S.T.A.R.S.)

Hahmot, varustus, melee yms.

Chris Redfield (BSAA)


Varustus:

-M92f (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-Ithaca M37 (SG)
-Haulikon panoksia 30 kpl
-Käsikranaatteja 5 kpl
-First aid spray

Melee-liikkeet:

-Straight (Chris lyö suoraan nyrkillä eteenpäin, tehdään ampumalla vihollista päähän, tai vihollisen ollessa lamaantuneena flash grenadesta)
-Uppercut (ampumalla vihollisen polvilleen, tai jalkaan, voi tehdä koukkulyönnin)
-Hook (ampumalla vihollisen käteen tai olkapäähän, voi tehdä tämän lyönnin)
-Kick (ammu vihollista käteen tai olkapäähän ja kierrä vihollisen taakse niin voi potkaista)
-Neck Breaker (polvillaan olevan tai jalkaansa pitelevän vihollisen voi tappaa vääntämällä niskat nurin, tekemällä meleen takaapäin)
-Stomp (maassa makaavan vihollisen voi talloa hengiltä menemällä vihollisen kohdalle ja tekemällä meleen)
-Stab (ainoastaan Lickerin voi tappaa tällä liikkeellä, sen ollessa selälleen maassa)
-Overhead Punch (auttaessasi partneriasi vihollisen otteesta, voi tehdä tämän lyönnin)
-Back Hand (kombo-yhdistelmän kolmas ja samalla viimeinen liike)
-Haymaker (kombo-yhdistelmän viimeinen liike, ja samalla myös Chrisin tehokkain melee)

Chris on melko käytännöllinen aloitushahmo ottaen huomioon hänen aseistuksensa. Vaikka hänen pistoolinsa ei ole mikään tehokkain mahdollinen, hänellä on siihen paljon panoksia. Melko heikosta tehosta huolimatta pistooli on hyödyllinen oikein käytettynä. Ehkäpä järkevin tyyli on ampua vihollista pari kertaa ja sitten tehdä melee. Haulikko on melko tehokas, vaikka ei silläkään isompia vastuksia helposti hoidella. Melko nopea lataus ja ammusten paljous on hyödyksi kun vastassa on paljon vihollisia. Käsikranaatit ovat melko käteviä isompien joukkojen hoitelemisessa, sekä isompien vihollisten kaatamisessa. Hahmolla on myös First aid spray joka on hyvä lisä varustukseen.

Chris Redfield (Safari)

Varustus:

-M3 (SG)
-Haulikon panoksia 30 kpl
-SIG P226 (HG)
-Pistoolin panoksia 30 kpl
-Raketinheitin 2 kpl

Melee-liikkeet:

(Kaikki Chrisin puvut omaavat samat liikkeet)

Chris Redfield (Safari) sopii hyvin hieman taitavammille pelaajille lähinnä siitä syystä, että hahmolta ei löydy minkäänlaisia parannustarvikkeita. Mutta se korvataan hahmon aseistuksessa. Pistooli on hieman tehokkaampi kuin BSAA-puvun, ja haulikkokin tuntuu olevan Ithaca M37-haulikkoa tehokkaampi. Raketinheittimet ovat oiva apu pomovastuksia vastaan, kun tappavat aina yhdestä osumasta. Tosiaan, hahmon ainut huono puoli on, että aloituksessa ei ole mitään parannustarvikkeita, joten kentältä kannattaa poimia kaikki mahdolliset herbit, kananmunat yms. Hyvän aseistuksen vuoksi kannattaa käyttää paljon melee-liikkeitä, koska näin saa helppoja tappoja sekä säästää panoksia.

Chris Redfield (S.T.A.R.S.)

Varustus:

-SIG 556 (MG)
-Konepistoolin panoksia 150 kpl
-S&W M29 (MAG)
-Magnumin panoksia 6 kpl
-Kranaatinheitin (jossa 12 kpl sähköammuksia)

Melee-liikkeet:

(Samat kuin kahdella muulla Chrisin asulla)

Chrisin S.T.A.R.S.-puku on aseistukseltaan hieman epätasapainossa. Aloitusaseena toimiva konepistooli ei ole kovin tehokas, vaikka sitä joutuu kaikkein eniten käyttämään, koska puvun muut aseet eivät sovellu päättömään räiskimiseen. Kranaatinheitin taas ei ole kovin käytännöllinen, ainakaan aloituksessa käytettävien sähköammusten kanssa. Toki pitävät viholliset vähän loitommalla, mutta jos yksi perusvihollinen (Majini) vaatii 2-3 suoraa osumaa sähköammuksilla, ja aseesta löytyy vain 12 ammusta, niin ei sekään kauaa kestä. Kranaatinheittimeen kannattaakin kerätä kentältä erilaisia panoksia (löytyy lähinnä erilaisista laatikoista tai tynnyreistä, sekä viholliset niitä tiputtelevat kuollessaan) joista voi olla enemmän hyötyä. Magnum on melko tehokas, mutta sitä kannattaa käyttää lähinnä pomoihin, tai tiukan paikan tullen isompiin vihollisiin. Jälleen huonona puolena on, että mitään parannustarvikkeita ei löydy aloituksessa.

Sheva (BSAA)

Varustus:

-VZ61 (MG)
-Konepistoolin panoksia 150 kpl
-M92F (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-Dragunov SVD (RIF)
-First aid spray

Melee-liikkeet:

-Roundhouse (Shevan kierrepotkun voi tehdä ampumalla vihollista päähän, tai jos flash grenade on sokaissut vihollisen)
-Somersault (Sheva potkaisee vihollista takaperinvoltilla jos ammut vihollista jalkoihin)
-Twist Kick (pienempi kierrepotku tehdään ampumalla vihollista käteen/olkapäähän)
-Knee (ammu vihollista käteen/olkapäähän ja kierrä taakse, jolloin voit iskeä polvella)
-Impale (maassa makaavan vihollisen voi puukottaa hengiltä yhdellä iskulla tekemällä tämän liikkeen)
-Throat Slit (ampumalla vihollista jalkoihin ja kiertämällä taakse, voit tappaa vihollisen yhdellä liikkeellä. Kuten nimi kertoo, kurkku viilletään auki)
-Stab (Chrisin tapaan myös Sheva voi puukottaa Lickerin kun se makaa selälleen maassa)
-Sweeping Roundhouse (tehdessä kombo-liikkeitä partnerin kanssa, voit potkaista korkeamman kierrepotkun jatkaaksesi komboa)
-Spinning Back Kick (Shevan lopetusliike tehdään kombon viimeisenä liikkeenä, jolloin voit potkaista tehokkaalla käänteisellä kierrepotkulla)
-Skull Crusher (kombon viimeistelevä liike. Sheva ottaa vihollista päästä kiinni jaloillaan ja murskaa sen maahan)

Sheva BSAA on toinen aloitushahmo Mercenariesissa. Hän sopii Chris BSAA:n tapaan hyvin aloittelijoille kohtuullisen hyvän arsenaalinsa takia. Pistooli ja konepistooli toimivat molemmat hyvinä perusaseina, joiden välillä on hyvä vaihdella. Pistooli on teholtaan melko heikko, mutta sillä tuntuu saavan aika usein kriittisiä osumia päähän, joka tuo yhden syyn lisää käyttää sitä. Konepistooli taas on teholtaan heikko, vaikka sarjatulta ampuessa viholliset saa tippumaan aika helposti. Huono puoli aseessa kuitenkin on heikon tehon lisäksi aika hidas latausaika. Konepistoolilla on myös ärsyttävä tapa kaataa viholliset kesken sarjatulen, vaikka se tuokin tietty melee mahdollisuuden maahan. Shevan kivääri on todella tehokas ja hänen paras aseensa, ainakin jos tehoa katsotaan. Kivääri, kuten kaikki muutkin tehokkaat aseet kannattaa säästää pomoihin. Tosin välillä kiväärillä on hyvä ampua kauas jos vihollisia ei lähistöllä näy. Shevalla pelatessa kannattaa kerätä kaikki kentältä löytyvät panokset tähän aseeseen, koska lisäpanoksia ei valmiina ole, vain aseessa valmiiksi olevat 13 panosta. Hyvänä lisänä löytyy yksi First aid spray aloituksessa.

Sheva Alomar (Clubbin')

Varustus:

-AK-74 (MG)
-konepistoolin panoksia 100 kpl
-Jail Breaker (SG)
-Haulikon panoksia 20 kpl
-S75 (RIF)
-Kiväärin panoksia 10 kpl

Melee-liikkeet:

(Samat kuin Shevan BSAA-puvulla)

Shevan Clubbin' on jälleen yksi puku joka ei ehkä sovellu ihan ensimmäistä kertaa pelaaville. Jälleen on tasapainoitetun varustuksen sijaan hahmolle pistetty liuta melko hyviä aseita, mutta ei mitään parannustarvikkeita. Toki hyvät aseet aina auttavat selviytymään, mutta mielestäni hahmolle olisi voinut laittaa edes jonkin parannusvälineen aloitukseen. Noh, kentiltä niitä toki löytyy. Shevan aseet ovat kuitenkin melko hyvin hänelle pistetty. AK-74 toimii pääasiallisena aseena kun tavoitteena on esimerkiksi käyttää melee-liikkeitä, eikä vain räiskiä kaikkea mikä ympärillä liikkuu. Aseen teho kuitenkin on hieman alhainen muihin hänen aseisiinsa verrattuna, eikä ole kovin tarkka kun sillä ampuu sarjatulta. Aseessa on myös sama ongelma kuin BSAA-puvun konepistoolissa, eli se tuppaa kaatamaan viholliset melko epäkäytännöllisissä tilanteissa sen sijaan, että se tainnuttaisi viholliset melee-liikkeitä varten. Myös latausaika on hidas. Jail Breaker on hyvä isompia ja kestävempiä vihollisia vastaan. Haulikko tehoaa hyvin melko kaukaakin tavallisiin vihollisiin, ja sen haulit leviävät melko laajalti, joten on helpompi osua myös moneen viholliseen. Kätevä vihollisjoukkoja vastaan. Sitten on vielä Shevan tarkkuuskivääri. Verrattuna Shevan BSAA-pukuun, on Clubbin'-puvun kiväärissä hyvät ja huonot puolensa. Huonoina puolina voisi mainita hitaan latausajan, sekä latausanimaation, joka tulee jokaisen ammutun panoksen välissä, koska ase on pulttilukollinen. Hyvänä puolena voisi sanoa, että ase on melko tehokas, ja pystyy läpäisemään parikin vihollista kerralla. Aseella tähdätessä tähtäin on myös paljon vakaampi kuin Dragunovissa, joka siis on itselataava tarkkuuskivääri.

Sheva Alomar (Tribal)

Varustus:

-Longbow
-Tulikranaatteja 3 kpl
-Valokranaatteja 3 kpl
-Kranaatinheitin (jossa nitrogen-panoksia 6 kpl)
-First aid spray

Melee-liikkeet:

(Samat kuin BSAA sekä Clubbin'-puvuilla)

Tribal-asu on hahmona hieman monimutkainen tapaus. Varustus hahmolla on todella hyvä, mutta siinä piilee muutamia seikkoja jotka tekevät siitä hyvän, mutta myös melko huonon. Ensimmäisenä mainittakoon jousi joka toimii Shevan pääaseena. Jouseen on käytettävissä loputon määrä nuolia, jotka tappavat tavallisen vihollisen yhdestä osumasta. Tämä on hyvä, mutta myös huono asia. Jousta käyttäessä ei ole mahdollista tehdä melee-liikkeitä, koska viholliset kuolevat yleensä yhdestä iskusta (jos ei kasva parasiitti päästä, tai kyseessä ole kestävempi vihollinen). Jousessa ei myöskään ole minkäänlaista tähtäintä, joten sillä täytyy osua silmämääräisesti ja tähdätä ns. katsomalla mihin nuoli osoittaa. Varsinkin kauas osuminen nuolilla vaatii hieman taitoa, koska ne eivät lennä täysin suoraan. Jousi on kuitenkin tehokas ja sillä saa tehokkaasti tappoja. Shevalla on myös kranaatinheitin jossa on valmiiksi 6 nitrogen-panosta. Panoksen osuessa, se jäädyttää vihollisen hetkeksi, jolloin se on helppo tappaa tekemällä melee-liike. Panokset kannattaa käyttää harkiten, esimerkiksi kun vastassa on joukko vihollisia, jäädyttää kaikki ja näin saa kaikki helposti tapettua. Myös valokranaatit ovat tarpeellisia kun vastassa on vihollisia jotka ovat muuttuneet parasiitin vaikutuksesta. Tulikranaatit toimivat lähinnä vihollisjoukkojen taannuttamisessa. First aid spray löytyy myös aloituksessa.

Jill Valentine (BSAA)

Varustus:

-Px4 (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-H&K MP5 (MG)
-Konepistoolin panoksia 150 kpl
-Valokranaatteja 5 kpl
-First aid spray

Melee-liikkeet:

-High Kick (ampumalla vihollista päähän, voi Jill tehdä korkean potkun vihollista päähän)
-Sweep Kick (ammu vihollista jalkaan tai polveen jolloin voi tehdä tämän ylöspäin suuntautuvan potkun)
-Roundhouse (käteen/olkapäähän ammuttaessa voi tehdä kierrepotkun)
-Reverse Roundhouse (ammu vihollista käteen tai olkapäähän ja kierrä vihollisen taakse niin voi tehdä käänteisen kierrepotkun)
-Head Grab (vihollisen ollessa polvillaan tai ammuttuna jalkaan, kierrä taakse jolloin Jill hyppää vihollisen olkapäille ja vääntää tältä niskat nurin)
-Double Knee Drop (maassa makaavan vihollisen päälle voi hypätä polvien kanssa)
-Stab (myös Jill pystyy puukottamaan Lickeriä sen ollessa selälleen maassa)
-Double Kick (vihollisen ollessa parisi kimpussa, voit auttaa parin vapaaksi tällä nopealla tuplapotkulla)
-Flip Kick (kombo-yhdistelmän viimeisenä liikkeenä Jill tekee edestäpäin tehokkaan potkun, hypäten samalla voltin taaksepäin)
-Cartwheel Kick (toinen kombo-yhdistelmän lopetusliike tehdään takaapäin. Nimestäkin voi päätellä, että kyseessä on "kärrynpyörä")

Jillin BSAA-puku omaa todella hyvin tasapainoitetun varustuksen. Aseet ovat molemmat melko tehokkaita ja löytyy häneltä myös First aid spray heti aloituksessa. Jillin pistooli on Mercenariesin kenties parhaimpia, koska aseella saa lähes joka kerta kriittisen osuman päähän ammuttaessa. Huvikseni kerran testasin, ja 7 ensimmäistä panosta tappoi heti osumasta päähän. Mutta toki pistoolia kannattaa käyttää muuhunkin kuin päiden räjäyttelyyn. Esimerkiksi pari panosta (vaikkapa keskivartaloon ja jalkoihin) ja siihen päälle melee on aina hyvä tyyli myös. Myös Jillin MP5 on hyödyllinen varsinkin kun vihollisia tulee porukalla kimppuun. Tosin pomoja ja hieman kestävempiä vastuksia vastaan voi joutua sitä lyijyä pumppaamaan MP5:lla jotta ne tippuisi. Myös MP5:lla tuntuu noita päitä poksahtelevan jos päähän tähtäilee, ei kuitenkaan niin usein kuin pistoolilla. Molemmissa aseissa on myös kohtuullisen nopea latausaika. Valokranaatit ovat myös tarpeen erityisesti Jillillä pelatessa, koska vaikka niitä päitä posauttelisi, niin joukossa on aina Majineja joiden päästä kasvaa parasiitti, tai koko keho muuntautuu, tuolloin valokranaatti tappaa ne yhdestä. Jill sopii pelaajalle kuin pelaajalle, koska hänellä on hyvät aseet ja varustus.

Jill Valentine (Battle suit)

Varustus:

-VZ61 (MG)
-Konepistoolin panoksia 150 kpl
-H&K PSG-1 (RIF)
-Kiväärin panoksia 30 kpl
-Käsikranaatteja 3 kpl
-Herb-yhdistelmä (kaksi vihreää yhdistettynä)

Melee-liikkeet:

(Samat kuin Jill BSAA:lla)

Jillin Battle suitin aseistus on hieman erikoinen. Pääaseena toimiva konepistooli ei ole kovin tehokas, ja omaa todella hitaan latausajan verrattuna BSAA:n MP5:een. Ja jälleen viholliset tuntuvat vain kaatuilevan sen sijaan että lamautuisivat melee-liikkeitä varten. Muutenkin teho on todella alhainen, jonka näkee siitä kuinka paljon vihollisia joutuu aseella ampumaan että kuolisivat. Mutta koska Jill omaa vain kaksi asetta, ja toinen on kivääri, on konepistoolia käytettävä sen huonosta tehosta huolimatta. Sentään konepistooliin mahtuu paljon panoksia, ja niitä on myös lisää valikossa jo aloituksessa. Jillin kivääri sentään tasapainottaa aseistusta edes vähän. Kivääri on tehokas, siinä on todella vakaa tähtäin, se on itselataava ja siinä on nopea lataus lipasta vaihtaessa. Myös panoksia kivääriin löytyy heti 30, valmiiksi lippaassa olevien 9 lisäksi. Muihin kivääreihin verrattuna sillä pystyy myös tarkentamaan kauemmas, kuin esimerkiksi SF75:lla (Shevan kivääri). Käsikranaatit ovat aina hyvä apu kun vihollisia tulee paljon, ja niillä voi myös räjäyttää ovia ja seiniä (Public Assembly, Prison) jotta kulkeminen olisi helpompaa. Valikossa on myös valmiiksi kaksi green herbiä yhdistettynä. Tämä yhdistelmä ei kuitenkaan vastaa First aid spraytä tai vihreän & punaisen herbin yhdistelmää, se ei anna täysiä energioita, vaikka palauttaakin energiaa jonkin verran.

Albert Wesker (Midnight)

Varustus:

-H&K P8 (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-Maamiinoja 5 kpl
-Käsikranaatteja 5 kpl
-S&W M500 (MAG)
-Magnumin panoksia 6 kpl

Melee-liikkeet:

-Cobra Strike (ampumalla päähän, tai valokranaatista sokaistuneelle viholliselle voi tehdä tämän liikkeen, joka tappaa tavallisen vihollisen yhdellä iskulla)
-Panther Fang (ampumalla käteen tai olkapäähän voi tehdä sivuttaisen lyönnin)
-Tiger Uppercut (vihollista ampumalla jalkaa tai sen ollessa polvillaan, voi tehdä koukkulyönnin)
-Windfall (maassa makaavan vihollisen voi viimeistellä potkulla maahan)
-Jaguar Kick (ammu vihollista käteen ja kierrä taakse niin voit tehdä potkun)
-Mustang Kick (Ammu vihollinen polvilleen tai jalkaan ja kierrä taakse tehdäksesi tämän potkun.
-Rhino Charge (on kaksi tapaa tehdä tämä lopetusliike, joko kombon viimeisenä liikkeenä, mutta liikkeen voi myös tehdä suoraan Gatling gun Majinille ampumalla hänet polvilleen)
-Stab (Lickerin voi puukottaa sen ollessa maassa selälleen)
-Ghost Butterfly (tämän iskun voi tehdä kombon viimeisenä iskuna, Rhino Chargen kanssa tehokkaimmat liikkeet Weskerillä)
-Dash (Weskerillä voi myös käyttää hänen yliluonnollista nopeutta. (Xbox 360) Paina oikeaa tattia ja juoksussa oikeaa liipasinta (RT) tehdäksesi potkun juoksusta. Myös vaihtamalla kontrollien asetukset D-kontrollista (oletus) A tai B-kontrollieihin, voit käyttää Weskerin juoksua edestakaisin painamalla juoksussa A-nappia ja vastakkaiseen suuntaan, kuin mihin olet juoksemassa.

Wesker on ehdottomasti Mercenariesin parhaimpia hahmoja tehokkaiden melee-liikkeiden, sekä aseiden ansiosta. Weskerillä pelaaminen on haasteellista vain siltä osin, että hänellä (kuten monella muullakaan) hahmolla ei ole mitään parannusvälineitä valmiina. Mutta ottaen huomioon hahmon edut muihin hahmoihin nähden, on täysin selvää miksi hänelle ei ole vaikkapa First aid spraytä. Weskerin "Cobra Strike" tappaa normaalit viholliset aina yhdellä iskulla, ja siksi hahmolla on helppo pitää komboa yllä, sekä saada helpot viisi sekuntia lisää jokaisesta melee-taposta mittariin. Pistoolissa on valmiiksi 21 panosta, joka on yleistä määrää hieman alhaisempi (yleensä hahmoilla 25-50 panosta per lipas) mutta sekin riittää ihan hyvin, koska Weskerillä ei vaadi muuta kuin osuma päähän + melee että saa tapon. Pistoolissa on hieman hidas latausaika, mutta ei kuitenkaan häiritse paljoa. Weskerin revolveri toimii hyvin mitä tahansa vihollista vastaan, mutta korkean tehon ja vähäisten panosten takia kannattaa käyttää vain tarvittaessa. Revolverissa on myös todella hidas latausaika, sekä tähtäys heittelehtii koska lasertähtäin ei ole suoraviivainen piipusta katsottuna. Aseella ei kannata räiskiä kovin pitkiltä etäisyyksiltä, koska ase "potkaisee" sen verran mallikkaasti, että tähtäys on melko epätarkkaa. Maamiinat sekä käsikranaatit toimivat hyvin esimerkiksi vihollisjoukkoja vastaan. Erityisesti kun kombo-aika on käynnissä, olisi järkevää käyttää näitä, jotta saa mahdollisimman monta vihollista hoideltua joka tietysti tietää enemmän pisteitä.

Albert Wesker (S.T.A.R.S.)

Varustus:

-Samurai Edge (HG)
-Pistoolin panoksia 30 kpl
-Hydra (SG)
-Haulikon panoksia 10 kpl
-L. Hawk (MAG)

Melee-liikkeet:

(Samat kuin Wesker Midnight)

Weskerin S.T.A.R.S.-puku menee jopa Midnightin edelle, koska hahmolla on kolme asetta kahden sijaan. Samurai Edge on melko tehokas pistooli, vaikka lippaaseen menee vain 15 panosta, joka on vielä vähemmän kuin toisen asun pistoolissa. Tämän takia latailua joutuu usein tekemään, ja joutuu usein seuraamaan panosten määrää. Asetta kannattaakin käyttää lähinnä vain tavallisiin ja todella heikkoihin vihollisiin. Isompia vihollisia varten löytyy haulikko tai Magnum. Hydra onkin Mercenariesin tehokkain haulikko, vaikka aseeseen menee kerralla vain 6 patruunaa. Välillä tuntuukin, että haulikko on tehokkaampi kuin Magnum joka Weskeriltä myös löytyy. Haulikoksi se tappaa melko pitkiltäkin etäisyyksiltä, ja haulit myös leviävät melko laajalti ampuessa, että saa ammuttua monta vihollista kerralla. Ainut huono puoli on erittäin hidas lataus, sekä patruunoiden määrä aloituksessa. Tehoaa hyvin niin tavallisiin vihollisiin kuin pomoihinkin. Sitten on vielä Weskerin Magnum. Kun sitä verrataan Midnight-asun revolveriin, ensimmäisenä huomaa selvästi huonomman tehon aseessa. Pomot vaativat yleensä 2-3 panosta revolverista, kun taas L. Hawkilla voi joutua ampumaan 4-6 kertaa ennen kuin kuolevat. Tämäkin tietty kiinni hieman siitä, että miltä etäisyydeltä ampuu, ja mikä pomo on kyseessä. Etuna kuitenkin on melko nopea latausaika, sekä hieman parempi tähtäys kuin S&W M500:ssa.


The Mercenaries Reunion

The Mercenaries Reunion ei ole valmiiksi Resident Evil 5-pelissä, ellei kyseessä ole Gold Edition-versio. Muussa tapauksessa tämän minipelin saa avattua hankkimalla joko "Lost In Nightmaresin" tai "Desperate Escapen" jotka siis ovat maksullisia lisäepisodeja itse peliin. Vaikka Reunion ei erotu ensimmäisestä Mercenariesista kenttien ostilta, ovat hahmot kaikki uusia ja muitakin pieniä uudistuksia ja eroja löytyy. Kuitenkin idea on täysin sama kuin ensimmäisessä Mercenariesissa.

-"Lost In Nightmares" avaa itse minipelin, ja siihen Barry Burtonin & Excella Gionnen.
-"Desperate Escape" avaa minipelin, sekä Rebecca Chambersin & Josh Stonen.
-Reunionin kaikki hahmot ovat ostettavissa, eikä niitä voi muulla tavalla avata.
-Sisältää 8 hahmoa ja kaikki The Mercenariesista tutut kentät.
-Kaikilla hahmoilla on vaihtelevia melee-liikkeitä jotka määräytyvät partnerin mukaan.
-Kentillä olevat bonus-ajat sekä kanat on sijoiteltu uusiin paikkoihin.
-Vihollisissa pieniä muutoksia ja pari uutta vihollista.
-Ostettavissa on kaksi pukupakettia, ensimmäisessä Chris Redfield (Warrior) sekä Sheva Alomar (Fairy Tale). Toisessa Chris (Heavy Metal) sekä Sheva Alomar (Business).

Hahmot, varustus, melee yms.

Chris Redfield (Heavy Metal)


Varustus:

-Gatling Gun
-Stun Rod
-Käsikranaatteja 3 kpl
-Maamiinoja 3 kpl
-Melee vest
-Bulletproof vest

Melee-liikkeet:

(Kaikki samat liikkeet kuin The Mercenariesissa)
+
-Rising Upper (ampumalla jalkaan, voit tehdä tämän tehokkaan koukkulyönnin jos parisi on Barry tai Rebecca. Liike korvaa Chrisin Uppercut-liikkeen)
-Hammer Elbow (ampumalla jalkaan, ja kiertämällä vihollisen taakse voit tehdä liikkeen jossa Chris lyö kyynärpäällään vihollista. Jälleen parina täytyy olla Barry tai Rebecca. Korvaa Neck Breaker-liikkeen)

Chrisin Heavy Metal-puvussa on muutamia hyviä puolia, mutta myös paljon huonoja. Ensimmäisenä voisi mainita hyvänä puolena liivit jotka hänellä on. Liivien ansiosta Chris menettää paljon vähemmän vihollisten iskuista, joten parannustarvikkeita hänellä ei tarvitse usein käyttää. Liivit eivät kuitenkaan suojaa paljoa isompien vihollisten iskuilta, mutta tavalliset iskut vievät vähemmän. Liiveissä kuitenkin on se huono puoli, että ne vievät tilaa kahden paikan verran tavaravalikossa. Pääasiallisena aseena toimiva Gatling Gun on hieman kaksiteräinen miekka mitä sen käyttöön tulee. Ase on tehokas, siinä on loppumattomat panokset ja tietysti sillä pystyy ampumaan loputtomiin jatkuvaa sarjatulta. Mutta ase on myös todellas iso, ja peittää välillä näkymän ruudulla melko tehokkaasti. Ase myös tekee Chrisistä paljon hitaamman, niin juostessa kuin kääntyessäkin. Myöskään aseen tarkkuus ei ole kovin hyvä, vaikka sillä kauaskin pystyy melko hyvin ampumaan. Erityisesti vihollisten tainnuttaminen aseella melee-liikkeitä varten on melko hankalaa. Aseessa oleva lasertähtäin ei paljoa auta ampumisessa, koska aseen panokset eivät aina lennä suoraan. Varsinkin ylöspäin ja alaspäin ampuminen voi olla välillä hieman hankalaa. Stun Rod toimii melee-aseena melko tehokkaasti. Sen teho kuitenkin on melko huono, kun tavalliset viholliset vaativat 2-3 lyöntiä jotta kuolevat. Siitä on kuitenkin se apu, että jokainen tappo Stun Rodilla lasketaan melee-tapoksi, joista siis saa 5 sekuntia lisää aikaa. Huono puoli kuitenkin on, että Chris lyö aseella ylhäältä alaviistoon, joten osuminen on hieman hankalaa jos ei ole todella lähellä vihollista. Käsikranaatit & maamiinat ovat aina hyödyllinen lisä kun tarvitsee saada nopeasti paljon tappoja.

Sheva Alomar (Fairy Tale)


Varustus:

-SIG 556 (MG)
-Konepistoolin panoksia 100 kpl
-Ithaca M37 (SG)
-Haulikon panoksia 10 kpl
-S&W M500 (MAG)
-Magnumin panoksia 6 kpl
-Kultaisia kananmunia 5 kpl

Melee-liikkeet:

(Kaikki samat kuin The Mercenariesissa)
+
-Double Fang (Jos parisi on Josh tai Excella, Impale-melee vaihtuu liikkeeseen, jossa Sheva viiltää kaksi kertaa maassa makaavaa vihollista.)

Shevan "Punahilkka"-asu omaa melko erikoisen varustelun. Perusaseena oleva konepistooli on melko tehokas, ja siihen on paljon panoksia heti aloituksessa. Näiden lisäksi aseessa on todella nopea latausaika, jonka vuoksi se on todella käytännöllinen. Se on myös Shevan ainut ase joka mahdollistaa hyvin melee-liikkeet, koska haulikko ja revolveri tuppaavat tappamaan viholliset melko helposti. Haulikko taas on vähän mitäänsanomaton. Patruunoita on aloituksessa ihan kohtuullisesti (10 + aseessa valmiiksi olevat 25 panosta) ja ase on melko tehokas lähietäisyydeltä ampuessa. Vähän kauemmaskin ase tehoaa välillä hyvin, mutta isommilla etäisyyksillä haulikkoa ei kannata käyttää. Melko nopea lataus aseessa on haulikoksi, mutta ei kuitenkaan normaalista kovinkaan poikkeava. Revolveri onkin sama mikä löytyy Weskerin Midnight-asulta. Eli todella tehokas ase, mutta vähän panoksia ja erittäin hidas lataamaan. Shevalla on myös 5 kultaista kananmunaa, jo yksi antaa täydet energiat. Shevalla pelatessa kannattaa antaa pari kananmunaa parille, jos kyseessä on hahmo jolla ei mitään parannusvälineitä ole. Kananmunilla voi parantaa vain ja ainoastaan itsensä, joten vaikka niitä viisi on, kannattaa niitä käyttää ja jakaa harkiten.

Josh Stone (BSAA)

Varustus:

-M92F (HG)
-Pistoolin panoksia 10 kpl
-M3 (SG)
-Haulikon panoksia 10 kpl
-Käsikranaatteja 3 kpl
-Raketinheitin

Melee-liikkeet:

-Hammer Blow (päähän ammuttua vihollista voi lyödä tehokkaalla lyönnillä)
-Backhand (ammu vihollista käteen/olkapäähän niin voit tehdä liikkeen jossa Josh pyörähtää ympäri ja lyö nyrkillä)
-Power Kick (ampumalla vihollinen polvilleen tai jalkaan, voit potkaista ne eteenpäin)
-Iron Tackle (ammuttuasi vihollista käteen/olkapäähän, kierrä vihollisen taakse taklataksesi)
-Suplex (jalkaan ammutun vihollisen takaa voi tehdä tämän tehokkaan heiton)
-Maximum Straight (jos parisi on Sheva tai Barry, korvaa tämä liike Hammer Blown. Tehään ampumalla vihollista päähän)
-Elbow Drop (maassa makaavan vihollisen saa nopeasti hoideltua Joshin kyynärpäällä)
-Chokeslam (lopetusliike edestäpäin on "kuristusjuntta")
-Dynamite Kick (Joshin kombon lopetusliike on hyppypotku kahdella jalalla, tehdään takaapäin)
-Stab (Lickerin voi puukottaa sen ollessa maassa selällään)
-Barrel Roll (vihollisen pitäessä pariasi otteessa, voi Joshilla puskea vihollisen hengiltä)

Josh on hahmo, jolla on todella hyvät aseet, sekä melee-liikkeet, mutta niitä pitää osata vain käyttää oikein. Pistooliin mahtuu täydet 100 panosta kerralla, ja se on myös kohtuullisen tehokas. Panosten määrä tekee lähinnä aseesta hyvän, koska latailla ei usein tarvitse, ja aseella ei saa usein kriittisiä osumia päähän, joten se on oiva apu melee-tappoja hankkiessa. Ase ei kuitenkaan ole muihin pistooleihin nähden tehokas, mutta kyllä silläkin viholliset hoitelee. Joshin haulikko taas on jotain aivan toista maata. Aseessa on tehoa aivan kuin revolverissa. Tehon lähinnä näkee siitä, kuinka kaukaa haulikolla pystyy tappamaan, ja kuinka helposti pomotkin siihen kuolevat. Esimerkiksi Executioner vaatii (läheltä ammuttuna) noin 3-4 patruunaa kunnes jo kuolee. Haulikkoon mahtuu 7 panosta kerralla, ja lataus ei ole kovin nopea, siinä lähinnä aseen huonot puolet. Joshilla on myös yksi raketinheitin, joka tietysti tappaa aivan minkä vihollisen tahansa. Mutta niitä on vain yksi, eikä enempää löydä, joten kannattaa tarkkaan miettiä mihin sen käyttää. Myös käsikranaatteja löytyy, niillä saa hyvin pieniä joukkoja tapettua. Josh kuuluu myös niihin hahmoihin millä ei ole mitään parannusvälineitä, mutta hahmon melee-liikkeet ovat tehokkaampia kuin useimmilla.

Excella Gionne (Tricell)


Varustus:

-M93R (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-AK-74 (MG)
-Konepistoolin panoksia 150 kpl
-Kranaatinheitin (jossa valoammuksia 12 kpl)
-First aid spray

Melee-liikkeet:

-High Heel (ammu vihollista päähän niin voit tehdä korkean kierrepotkun vihollisen päähän. Toimii parhaiten Excella pistoolin kanssa)
-Slap (Käteen/olkapäähän ammuttua vihollista voi läpsäistä)
-Backhand (kämmenselällä tehtävän läpsäisyn voit tehdä, kun vihollista on ammuttu käteen/olkapäähän, ja olet vihollisen takana)
-Cross Slap (voit tehdä tämän tehokkaan kahden käden läpsäisyn, jos parisi on Sheva tai Rebecca ja vihollista on ammuttu käteen/olkapäähän. Korvaa Slap-liikkeen)
-Humiliate (jalkaan ammuttua vihollista voi nöyryyttää ottamalla korvasta kiinni ja läpsäisemällä)
-First Aid (jalkaan ammuttun/polvilleen olevan vihollisen takaa voi tehdä liikkeen, jossa Excella pistää lääkeruiskulla vihollista. Vihollinen kuolee yhdestä kerrasta, ja räjähtää vähän ajan kuluttua maassa)
-Heel Stomp (Excella voi talloa maassa makaavan vihollisen korkokengällään, tappaa yleensä yhdestä)
-Disco Spin (Excellan lopetusliike, jossa hän tekee eräänlaisen kierrepotkun molemmilla jaloilla. Liikkeen voi tehdä myös ilman paria tietyille vihollisille, mutta tulee myös kombon viimeisenä liikkeenä)

Excella omaa todella hyvän varustuksen aloituksessa. Hänen pistoolinsa on kolmen panoksen sarjatulta ampuva, jolla voi myös ampua yhden panoksen kerrallaan. Aseen teho on kuitenkin se, mikä tekee siitä osittain todella hyvän. Yhdistettynä High Heel-liikkeeseen, pistooli on parhaimmillaan. Yksi panos päähän ja siihen perään tuo liike, tuottaa melkein joka kerta suoran melee-tapon. Sen lisäksi että pistooli on tehokas, siihen mahtuu 30 panosta kerralla, eikä latausaikakaan mikään pitkä ole. Pistooli tappaa tavalliset viholliset yhdestä tai kahdesta panoksesta, ja joskus myös kriittisiä osumia päähän tuntuu ilmenevän. Aseen tehokkuuden näkee hyvin pomoissa. Executioner vaatii noin kolme kolmen panoksen sarjalaukausta ja Disco Spin-liikkeen jotta kuolee. AK-74 on myös hyödyllinen, vaikka ei olekaan niin tehokas kuin pistooli. Sillä saa helposti tainnutettua viholliset melee-liikkeitä varten, ja sillä saa ajoittain kriittisiä osumia päähän. Aseen käytännöllisyyttä nostaa se, että jos parina on Sheva Rebecca, saa AK-74:n avulla helposti tehtyä Cross Slap-liikettä, joka tappaa vihollisen aina jos se ei muuntaudu. Pistoolilla sama ei onnistu aseen liiallisen tehon takia, ja viholliset helposti kuolevat ennen lamaantumista, tuo siis ei ole ongelma AK-74:n kanssa. Aseessa kuitenkin on melko hidas lataus, ja sillä ampuminen pidemmiltä etäisyyksiltä ei ole kovin tarkkaa. Excellalla on myös kranaatin heitin jossa on valmiiksi 12 valoammusta. Panokset ovat hyödyksi lähinnä kun viholliset muutautuvat parasiitin vuoksi. Vaikka kentiltä löytyy myös erilaisia panoksia, kannattaa kaikki valoammukset säästää, koska ne tulevat usein tarpeeseen tiukan paikan tullen. Myös yksi First aid spray löytyy, joka tietysti on aina hyödyksi kun energiat ovat vähissä.


Chris Redfield (Warrior)


Varustus:

-H&K P8 (HG)
-Pistoolin panoksia 30 kpl
-H&K PSG-1 (RIF)
-Hydra (SG)
-Haulikon panoksia 15 kpl

Melee-liikkeet:

(Samat kuin Heavy Metal-asulla)

Warrior-asussa on melko hyvä aseistus, mutta en ymmärrä miksi kaikista Chrisin asuista (paitsi BSAA) puuttuu kokonaan parannusvälineet. Aseistus kuitenkin on hyvin laitettu, koska löytyy kolme erilaista asetta, joista jokaiselle löytyy käyttöä. Chrisin pistooli on teholtaan melko normaali, mutta toimii erittäin hyvin yhdisteltynä melee-liikkeisiin. Panoksia mahtuu kerralla 25, joka melko normaali määrä. Aseella tuntuu saavan kriittisiä osumia lähinnä heikompiin vihollisiin, (naispuoliset Majinit & kilpiä käyttävät Majinit) mutta muuten ei yleensä räjäytä päitä mennessään. Aseen lataus on kohtuullisen nopea, mutta panoksia pistooliin löytyy aloituksessa suhteellisen vähän, koska kuluvat perusvihollisiin melko nopeasti, eli kaikki kentiltä löytyvät panokset kannattaa kerätä talteen. Kivääri toimii hieman pienemmässä roolissa lähinnä vähäisten panosten takia. Aloituksessa on 15 panosta valmiina kiväärissä, ja enemmän tietty löytää ja saa vihollisilta. Kiväärin tähtäin on melko vakaa, vaikka vähän liikahteleekin tarkentaessa, ja sillä voi tarkentaa melko kauas. Lataus on melko nopea, ja ase on tehokas myös isompiakin vihollisia vastaan. Varsinkin korkeissa ja hankalissa paikoissa olevia vihollisia (varsijousia käyttävät Majinit) kannattaa aina ampua kiväärillä, jotta säästää aikaa. Chrisin haulikko on melkoinen tappokone, vaikka silläkin on omat huonot puolensa. Aseeseen mahtuu 10 panosta kerralla, vaikka ase on selvästi normaalia haulikkoa tehokkaampi. Kuitenkin kun asetta vertaa Albert Weskerillä olevaan samaan haulikkoon, tehossa huomaa eron. Weskerin haulikkoon mahtuu 6 panosta, mutta mielestäni sen panokset tappavat pidemmiltä etäisyyksiltä varmemmin. Eli vaikka panoksia saa niinkin tehokkaaseen aseeseen melko paljon, on niiden teho vähän vaihteleva kun etäisyyttä vihollisiin on enemmän. Joskus tappaa yhdestä, joskus kahdesta patruunasta. Kuitenkin yksi laukaus riittää tavallisen vihollisen tappamiseen lähietäisyydeltä. Aseen lataus ei ole mikään kovin nopea, joka hieman vaikeuttaa aseen käyttöä. Aseessa on kuitenkin aloituksessa ihan hyvin panoksia, ja käy hyvin melkein minkälaisen vihollisen tappamiseen tahansa.

Sheva Alomar (Business)


Varustus:

-SIG P226 (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-Maamiinoja 5 kpl
-L. Hawk (MAG)
-Magnumin panoksia 12 kpl
-First aid spray

Melee-liikkeet:

(Samat kuin Fairy Tale-asulla)

Shevan Business-puku on varustukseltaan melko yksinkertainen, mutta samalla melko taktinen. Shevan pistooli on erittäin tehokas, jonka huomaa siitä että perusvihollinen tippuu jo kahdesta panoksesta. Tämä on hyvä, mutta myös samalla melko huono asia. Toki sillä saa hyvin tappoja, mutta aseen teho vaikuttaa vahvasti melee-liikkeiden tekoon. Ensimmäisen panoksen täytyy tainnuttaa vihollinen liikettä varten, koska toinen panos yleensä tappaa vihollisen. Koska aseella ei tunnu olevan taipumusta kriittisiin osumiin, on paras tyyli ampua vihollista päähän ja sitten tehdä melee. Pistooliin mahtuu 16 panosta, ja valmiina hahmolla on paljon lisää varalle. Vähäisen tilan takia latailua joutuu tekemään usein, mutta ase on melko nopea mitä lataukseen tulee. Shevalta löytyy myös Magnum, jonka teho on oikein käytännöllinen isompia vihollisia vastaan. Siihen löytyy alussa myös kiitettävästi panoksia, joten tiukan paikan tullen sitä kannattaa käyttää muihinkin vihollisiin kuin pomoihin. Maamiinoja löytyy myös 5, joita kannattaa jättää kentällä ja näin saada tappoja. Myös yksi First aid spray löytyy, joka tuo hyvän lisän melko yksinkertaiseen varustukseen.

Barry Burton (S.T.A.R.S.)


Varustus:

-Samurai Edge (HG)
-Pistoolin panoksia 50 kpl
-Dragunov SVD (RIF)
-S&W M29 (MAG)
-Magnumin panoksia 6 kpl

Melee-liikkeet:

-Headbutt (ampumalla vihollista päähän, Barry voi tehdä pukkaisun päällä joka yleensä tappaa vihollisen yhdestä kerrasta. Jos vihollinen ei kuole kerrasta, voi liikkeen tehdä heti uudestaan samalle viholliselle ilman ampumista)
-Barry Sandwich (käteen/olkapäähän ammutulle viholliselle voi tehdä pienen lyönnin rystysillä)
-Knee (käteen/olkapäähän ammutun vihollisen takaa voi potkaista polvella)
-Lights Out (käteen/olkapäähän ammutulle viholliselle voi tehdä tehokkaan iskun, jossa Barry pistää kädet yhteen ja lyö vihollisen pois tieltään. Tämän iskun voi tehdä vain jos parisi on Chris tai Rebecca)
-Stab (maassa makaavan Lickerin voi myös puukottaa Barryllä)
-Burton Boot (jalkaan ammutun vihollisen voi potkaista kauemmas)
-Gun Bash (jalkaan ammutun vihollisen takaa tehtävä liike, jossa Barry lyö revolverinsa kanssa vihollisen pään tohjoksi. Tappaa vihollisen poikkeuksetta, elleivät muutu parasiitin takia)
-Miranda Rights (maassa makaavan vihollisen voi tappaa melee-liikkeellä, jossa Barry ampuu vihollisen revolverillaan. Liike tappaa vihollisen aina, ellei mutaatioita ilmene. Varmin tapa on mennä vihollisen pään kohdalle ja tehdä liike siitä, tällöin mutaatiota ei yleensä ilmene.)
-Hurricane (tämän liikkeen voi tehdä kombon viimeisenä tai toisena liikkeenä, riippuen vihollisesta. Liikkeen voi myös tehdä isommille Majineille suoraan ampumalla ne polvilleen. Barry levittää kätensä ja pyörii pienen matkan nyrkit heiluen eteenpäin. Liike tappaa yleensä kohteen, sekä sivulla häärääviä vihollisia jotka tulevat liian lähelle)

Barry Burton on kyllä erittäin hyvin tasapainotettu hahmo, jos jätetään huomioimatta parannustarvikkeiden puute. Perusaseena toimiva Samurai Edge on pistoolina melko kätevä vihollisten tainnuttamisessa. Perusvihollinen vaatii 2-3 panosta jotta kuolee, ja koska päitä aseella ei poksautella, on se oiva apu melee-liikkeiden tekemisessä, koska viholliset kestävät enemmän osumia. Aseeseen mahtuu 30 panosta, joten latailua ei tarvitse harrastaa kovin usein, myös lataus on melko nopea ja ei vie aikaa. Pistooli on kuitenkin isompia vastuksia vastaan sen verran heikko, ettei sillä saa pomoja tippumaan helpolla, joten ase soveltuu enemmän heikompiin ja perusvihollisiin. Barryllä on myös tarkkuuskivääri joka tulee tarpeen ampuessa vihollisiä kaukaa. Kivääri on melko tehokas jopa pomoja vastaan, vaikka taktiseen käyttöön hieman parempi. Aseeseen mahtuu 18 panosta kerralla, ja valmiina on vain aseessa olevat panokset, joten kentiltä joutuu keräämään jos mielii saada enemmän. Kiväärillä ei voi tarkentaa aivan yhtä kauas kuin muilla kivääreillä, mutta tähtäin on vakaa ja lataus on kohtuullisen nopea. Barryn revolveri toimii isompien vihollisten kukistamisessa, vaikka soveltuu myös haitallisten mutaatioiden hoitelemiseen myös. Revolveriin mahtuu 12 panosta, ja aloituksessa on valikossa vielä 6 panosta lisää. Ase ei kuitenkaan ole mikään älyttömän tehokas, vaikka tietysti revolveri on Barryn tehokkain ase. Pomot vaativat yleensä 2-5 panosta tällä, jotta kuolevat. Revolverin lataus ei ole kovin hidas, vaikka latausanimaatiossa Barry poistaa hylsyt, pistää uudet panokset tilalle ja sulkee rullan. Barry on hieman vaativampi hahmo lähinnä parannustarvikkeiden puutteen sekä eritehoisten melee-liikkeiden takia.

Rebecca Chambers (S.T.A.R.S.)


Varustus:

-H&K MP5 (MG)
-Konepistoolin panoksia 300 kpl
-Jail Breaker (SG)
-Haulikon panoksia 60 kpl
-First aid spray 2 kpl

Melee-liikkeet:

-Flame Spray (päähän ammutun vihollisen voi polttaa suihkepullolla tehtävän liikkeen avulla. Rebecca käyttää suihkepulloa josta tuleva lieska polttaa edessä olevat viholliset hengiltä)
-Tear Gas (käteen/olkapäähän ammutun vihollisen voi pitää loitommalla kyynelkaasun avulla)
-Rump Shaker (käteen/olkapäähän ammutun vihollisen takaa voi tehdä liikkeen, jossa Rebecca tönäisee vihollisen eteenpäin taklaamalla takapuolellaan)
-Double Flame Spray (käteen/olkapäähän ammutun vihollisen voi polttaa kahden suihkepullon voimin, jos parisi on Chris tai Excella. Korvaa kyynelkaasun)
-Jump Hit (jalkaan ammutun vihollisen saa maihin tällä liikkeellä, jossa Rebecca hyppää ilmaan ja lyö nyrkillä)
-Head Cracker (jalkaan ammutun/polvillaan olevan vihollisen takaa voi tehdä liikkeen, jossa Rebecca iskee vihollista takaraivoon polvellaan, lennätäen tämän eteenpäin)
-Kick (maassa makaavaa vihollista voi potkaista)
-Stab (kuten kaikilla hahmoilla, myös Rebecalla voi tappaa Lickerin puukottamalla)
-Push (vihollisen pidellessä pariasi otteessa, voi Rebecalla auttaa paria yksinkertaisella kahden käden tönäisyllä)
-Stun Gun (kombon viimeisenä liikkeenä Rebecca iskee vihollista tyrmäysaseella, antaen tälle sähköiskun)

Rebecca on ehkä pelaaja ystävällisin hahmo kaikista Mercenariesin hahmoista. Rebecan varustus sisältää paljon panoksia, kohtuullisen tehokkaat ja käytännölliset aseet sekä pari First aid spraytä. Aloitusase on konepistooli, jossa on niin paljon panoksia, että niitä ei kovin helposti saa kulumaan loppuun. Aseeseen mahtuu kerralla 120 panosta, ja ase onkin Rebecan aseista se taktisempi lähinnä hieman heikomman tehonsa takia. Aseella kuitenkin on piileviä puolia, jotka tekevät siitä tehokkaan. MP5:lla saa melko usein kriittisiä osumia päähän, ja aseella pystyy ampumaan kolmen vihollisen läpi. Hieman hidas lataus ja aseen ärsyttävä tapa kaataa viholliset kesken sarjatulen kuitenkin hieman vähentää sen käytännöllisyyttä. Rebecalla on myös haulikko, jossa on MP5:en tavoin paljon panoksia heti aloituksessa. Aseen teho on todella korkea, perusviholliset tippuvat yleensä yhdestä laukauksesta, ja aseella voi myös ampua hieman pidemmiltäkin etäisyyksiltä. Haulikkoon menee 10 patruunaa kerralla, ja lataus on kätevän nopea. Haulikkoa voi käyttää melkein minkä tahansa vihollisen tappamiseen, perusviholliset kuolevat helposti, ja ei ne pomotkaan kovin montaa laukausta siedä lähietäisyydeltä. Todella hyödyllisenä lisänä Rebecalla on kaksi First aid spraytä, joiden avulla parin sekä itsensä parantaminen käy helposti.

Voisin myös mainita, että jokaisella Mercenariesin hahmolla on liike, joiden tarkoitus on vain yksinkertaisesti pilkata vihollisia, jolloin ne tulisivat pelaajan luo. Nämä liikkeet tehdään painamalla molempia ohjaimen analogisia tatteja samaan aikaan.

Viholliset

The Mercenaries & The Mercenaries Reunion sisältävät muutamia erilaisia vihollisia. Reunionissa kuitenkin on pari vihollista joita ei Mercenariesissa tapaa.

Majinit

Majinit ovat Mercenariesin perusvihollisia, ja niitä esiintyy jokaisissa kentissä. Vaikka Majinit ovat yleensä perusvihollisia, jotka kuolevat helposti, on joukossa muutamia poikkeuksia, jotka ovat kestävempiä kuin muut. Majinien kestävyys vaihtelee lähinnä sen mukaan, onko niillä käytössä aseita. Esimerkiksi kilpiä kantavat, sekä varsijousia käyttävät Majinit ovat heikompia kuin ns. "tavalliset" Majinit jotka käyttävät erilaisia löymäaseita. Naispuoliset Majinit ovat heikompia kuin miespuoliset. Majinien aseistus ja ulkoasu myös määräytyy sen mukaan mitä kenttää pelaa.

Cephalo

Ajoittain Majinien sisällä olevat parasiitit kasvavat vihollisen päästä. Tavallisilla aseilla parasiitti on melko vaikea saada kuolemaan, mutta tehokkailla aseilla ammuttuna parasiitti kuolee melko nopeasti. Helpoin tapa on käyttää valokranaatteja, tai vaihtoehtoisesti kranaatinheittimen valoammuksia, joista parasiitti kuolee heti.

Bui Kichwa

Hämähäkkiä paljolti muistuttavat viholliset ovat todella heikkoja, mutta osaavat ärsyttävästi tarrautua pelaajaan kiinni, vieden energiaa mennessään, ja tehden pelaajan täysin voimattomaksi tehdäkseen mitään. Kuitenkin nämä viholliset kuolevat yhdestä pistoolin panoksesta, tai valokranaatista/ammuksesta.

Big Man Majini

Kentillä esiintyy myös isompia Majineja, jotka ovat perusvihollisiin verrattuna paljon kestävempiä. Niiden yksi isku iskee hahmon aina maihin, joten etäisyyttä kannattaa pitää. Melee-liikkeet toimivat hyvin ampumisen ohella näihin vihollisiin. Big Man Majinin tunnistaa helposti niiden isosta koosta ja todella ruskeasta ihosta.

Licker

Lickereitä esiintyy ainoastaan "Experimental Facilityssä". Lickerin tehokkaiden iskujen lisäksi ne voivat tehdä pelaajalle lopetusliikkeen, josta ei pääse irti ilman parin apua. Lickeriin tehoaa hyvin melkeinpä mikä vain ase, vaikka toiset ovat tehokkaampia kuin toiset. Mutta pääasiallisesti Lickerin pystyy melko helposti esimerkiksi pistoolilla tappamaan.

Executioner Majini

Public Assemblyn päävastus, jonka päihittämiseen tarvitaan tehokkaita aseita. Tämän vihollisen yksi isku suurella kirveellä haavoittaa hahmon niin pahasti, että yksi isku sen jälkeen tappaa heti. Executioner voi myös nostaa hahmon ilmaan kurkusta pidellen, ja jos pelaaja ei pistä vastaan tarpeeksi, vihollinen heittää sinut maihin ja lyö hengiltä. On täysin hahmon aseistuksesta kiinni, että miten Executioneria vastaan kannattaa otella. Tehokkailla aseilla sen saa hoideltua vaivatta, mutta heikommilla aseilla kannattaa yhdistellä melee-liikkeitä sen tappamiseksi.

Duvalia

Kuten Cephalo, myös Duvalia on Majineissa tapahtuvan mutaation tulosta. Duvalia on vaarallinen lähinnä sen takia, että se voi napata pelaajan suuhunsa ja puraista hahmon heti kuolema-statukselle. Duvalian haavoittuvat kohdat ovat sen jalat, sekä punainen "häntä" joka roikkuu sen sivulla. Kun Duvalia on haavoittunut tarpeeksi, se kaatu polvilleen ja avaa suunsa. Suun on sen haavoittuvaisin kohta, joten siihen kannattaa ampua aina kuin mahdollista. Helpoin tapa kuitenkin päästä eroon tästä vihollisesta, on heittää valokranaatti tai käyttää valoammusta.

Chicken

Kanoja löytyy aina kentiltä yksi. Ne lasketaan vihollisiksi, vaikka ne eivät voi pahemmin vahingoittaa pelaajaa. Kana on arvoltaan 2000 pistettä Mercenariesissa, joten ne kannattaa aina tappaa. Helpoin tapa tappaa kana, on jälleen valokranaatilla/ammuksella, koska ne juokset nopeasti ympäriinsä jolloin niihin on vaikeaa osua aseilla.

Giant Majini

Villagessa & Ancient Ruins-kentissä esiintyvä jättimäinen Majini on melko haastavaa tappaa heikoilla aseilla, mutta kuolee helposti tehokkailla aseilla. Giant Majinin lähelle ei kannata mennä, koska luultavimmin vihollinen potkaisee pelaajan kauemmas, tai lyö luisella nuijallaan.

Adjule

Koiria esiintyy vain Reunionissa. Niillä on tapana hyppiä pelaajan selkään tai kaulaan purren ja sitten perääntyä vähän kauemmas. Koirat myös voivat muuttua mutaation takia, jolloin ne kuolevat yhdestä valokranaatista/ammuksesta. Muuten koirat ovat melko heikkoja, ja kuolevat aika helposti.

Kipepeo

Hieman perhosta muistuttava parasiitti ilmestyy välillä kuolleen Majinin sisältä, lennellen ilmassa. Kipepeo on välillä ketterä västelemään panoksia, mutta kuolee helposti ampumalla. Ja kuten kaikki muutkin mutaatiot, tämäkin kuolee yhdestä valokranaatista/ammuksesta. Kipepeo kuitenkin eroaa muista parasiiteista siinä, että Kipepeo lasketaan erillisenä tappona. Eli Majini jonka sisältä Kipepeo tulee, lasketaan tapoksi, kuten myös myöhemmin tappamasi Kipepeo. Tämän vihollinen tarrautuu hahmon päähän ja isku vie melko paljon energiaa, joten sitä ei kannata päästää iskemään.

Reaper

Reaperin voisi laskea pomoksi, koska se on melko kestävä, ja se omaa iskun joka tapaa pelaajan yhdestä kerrasta. Reaperin hyönteismäisen keho maha aukeaa ajoittain paljastaen valkoisen mahan, joka on vihollisen ainut heikko kohta. Reaperilla on myös molempien olkapäiden kohdalla pienemmät valkoiset kohdat, jotka paljastuvat kun Reaperia ampuu mahaan vähemmän tehokkailla aseilla. Tehokkailla aseilla ammuttuna, voi jo yksi hyvin ajoitettu panos tappaa tämän vihollisen.

Chainsaw Majini

Moottorisahalla heiluvia Majineja tapaa Ship Deck-kentässä. Ne ovat kestäviä, ja voivat tappaa yhdellä iskulla. Välillä ne tippuvat maahan makaamaan, mutta eivät kuole ja nousevat riehumaan moottorisahan kanssa. Tehokkaat aseet ovat paras tyyli hoidella nämä viholliset, koska melee-liikkeet eivät niihin hyvin pure, eivätkä heikommat aseetkaan.

Gatling Gun Majini

Gatling guneja käyttäviä Majineja tulee lähinnä Missile Area-kentässä. Ne voivat ampua pelaajaa kauempaa ja niiden lähellä ollessa huitovat aseillaan. Kuitenkin ne tipuvat tehokkaista aseista melko helposti, ja niille saa myös tehtyä tehokkaita melee-liikkeitä kun niitä ampuu jalkoihin tehokkailla aseilla.

Executioner Majini (punainen)

Prison-kentässä esiintyvä, hieman erivärinen Executioner on melko samanlainen kuin Public Assemblyn Executioner. Vihollinen on hyvä tappaa tehokkailla aseilla, tai ampua se kauempaa, jotta välttää sen tappavat iskut.

Allison

Resident Evil 5:en pääpelissä esiityvä Allison on myös mukana Reunionin Public Assembly-kentässä. Naisen voisi luokitella aivan tavalliseksi Majiniksi, mutta sillä erolla, että Allisonin päästä kasvaa aina parasiitti kun naista ampuu. Tämä tekee Allisonista hieman kestävemmän ja hankalemman tapauksen. Kuitenkin on melee-liikkeitä jotka estävät tämän parasiitin kasvamisen, ja Allison kuolee heti. (Shevan "Throat Slit", Joshin "Suplex", Chrisin "Neck Breaker" ja Excellan "First Aid".

Taktikointia

Mercenariesissa on tavoitteena kerätä mahdollisimman paljon pisteitä tappojen ja lopuksi jäljellä olevan ajan perusteella. Taktiikat muuttuvat paljon jos pelaat yksin, verrattuna siihen miten voisi pelata parin kanssa. Kirjoitan kolme esimerkkiä mitkä ovat aika yleisiä, ja toimivia taktiikoita kun pelaat parin kanssa.

1. Ensimmäinen taktiikka on melko yksinkertainen, ja sillä yleensä saa aika helposti hyviä pisteitä. Kun peli alkaa, sinä ja arisi lähette keräämään kaikki bonus-ajat kentältä, tappamatta yhtään vihollista. Kun kaikki ajat on kerätty, pitäisi aikaa olla noin 8 minuutin verran (vaihtelee kentittäin) jonka jälkeen toinen pelaaja hakee kombo-ajan ja vihollisten tappaminen voi alkaa. Tässä tekniikassa on se hyvä puoli, että ei tarvitse huolehtia pelin loppupuolella että jäikö jokin aika ottamatta. Ainut kerättä asia on kombo-ajat, erilaisten panosten ja tavaroiden kanssa. Tämä tekniikka kuitenkin vaatii sitä, että mieluusti saisi tapettua mahdollisimman paljon vihollisia kerralla, jotta saisi hyvät pisteet.

2. Toinen taktiikka on hieman vaikeampi, mutta jos se onnistuu, saa varmasti kohtuullisen paljon pisteitä. Aloituksessa toinen pelaaja lähtee keräämään aikoja, ottaen samalla kombo-ajan käyttöön. Toinen pelaaja tappaa vihollisia parin kerätessä kentällä olevia aikoja. Toisen pelaajan pitää pystyä pitämään komboa yllä, kunnes toinen pelaaja liittyy mukaan helpottamaan urakkaa. Taktiikassa on se hyvä puoli, että aikaa ei ns. "mene hukkaan" kun toinen pelaajista tappaa vihollisia kun aikaa kuluu, toisin kuin molempien kerätessä aikaa. Huono puoli on kuitenkin se, että yksin on välillä vaikeaa pitää komboa yllä, ja ajoitellen vihollisia ei näy, jolloin kombo voi helposti katketa.

3. Kolmas on kaikista toimivin minusta, vaikka siinäkin saattaa olla omat huonot kuin hyvätkin puolensa. Aloituksessa molemmat pelaajat alkavat tappaa vihollisia. Aikoja haetaan sen mukaan miten ehtii ilman, että kombo katkeaisi. Mieluusti tämä kannattaa toteuttaa niin, että pelaajat pysyvät erillään, jolloin voivat kattaa isomman alueen ja viholliset ilmestyvät hieman tasaisemmin. Molemmat hoitavat oman alueensa ja lopuksi menevät yhteiseen paikkaan kun viholliset käyvät vähiin, ja bonus/kombo-ajat on haettu. Huonoa on, että jos pari meinaa kuolla, ei helposti ehdi auttaa paria, mutta hyvien pisteiden eteen täytyy olla hieman itsenäinen pelaaja, joka ei tarvitse koko ajan paria auttamaan.

Nopeampi lataaminen?

Joissain aseissa on todella hidas latausaika, ja tuntuu ettei niitä saa ladattua millään ilman ettei viholliset ehtisi kimppuun. On kuitenkin taktiikka jolla aseet saa ladattua täyteen nopeasti. Valikossa olevat aseet saa ladattua nopeammin kun aukaiset valikon, valitset ladattavat aseen panokset, ja siirrät ne suoraan aseen kohdalle. Tämä säästää aikaa, varsinkin revolverien ja haulikoiden kohdalla, joiden lataus normaalisti veisi aikaa. Tämän ansiosta latausanimaatiota ei tule, ja ase on valikosta poistuessa täynnä. Tomii siis samalla tavalla kuin herbien yhdisteleminen.

Miten saa hyvin pisteitä?


On muutamia asioita jotka kannattaa ottaa huomioon jos tähtää hyviin pisteisiin. Vain se, että räiskii kaiken mikä liikkuu hengiltä, ei takaa hyviä pisteitä.

1. Melee-liikkeet ovat todella suuressa osassa tätä prosessia. Jokaisesta meleestä tulee tietysti tappo, mutta myös 5 sekuntia lisää aikaa mittariin. Aika vaikuttaa vähäiseltä, mutta kun vihollisia tappaa nopeasti näillä liikkeillä, saa ajan nousemaan huomattavasti. Ja koska pelin päätyttyä jäljellä olevasta ajasta saa lisää pisteitä, kannattaa melee-liikkeitä käyttää aina kun mahdollista.

2. Ei unohda ainuttakaan bonus/kombo-aikaa kentälle. Kun ne kaikki kerää, tietää saavansa enemmän pisteitä. Näin myös välttää ajan loppumisen kesken.

3. Nopeus on myös yksi tekijä joka kannattaa ottaa huomioon. Mitä nopeammin viholliset tappaa, sitä nopeammin peli päättyy ja aikaa jää enemmän jäljelle.

4. Älä anna kombon katketa. Paras mahdollinen on 150 vihollista tapettuna peräkkäin. Jos komboa saa kerättyä katkonaisesti, se vähentää pisteiden määrää huomattavasti. Jos kombo meinaa katketa, ei kannata alkaa tekemään melee-liikkeitä, kannattaa vain hoidella vihollinen mahdollisimman nopeasti pois tieltä.

5. Tee paljon yhteistyötä parin kanssa. Kombo-liikkeet ovat kätevä tapa hoidella vihollisia. Vaikka itsenäinen elaaminen on hyväksi, on myös yhteistyö välillä todella tärkeää, kun täytyy auttaa paria erilaisissa tilanteissa.

19 kommenttia:

  1. pakko sanoo et hyvin tehty on ollu varmaa paljon kirjottamista

    VastaaPoista
  2. Kattava katalooki, jossa oli jotain sellaista, jota en tienytkään.

    VastaaPoista
  3. Hienosti tehty! Hyvä että liikkeetkin löytyy tuosta.

    VastaaPoista
  4. Hyvää työtä, sain muutaman erittäin hyvän vinkin Mercenariesiin.

    VastaaPoista
  5. ottakaa muut jotka laitatte tänne tietoo ni tost mallii, koska se on tosi hyvin tehty=)

    VastaaPoista
  6. Täytyy sanoa että erittäin hyvin on selitetty joka asia ja erittäin paljon on myös kirjoitusvirheitä :D no mutta eihän se haittaa mutta hyvät ohjeet että ei muuta kun TÄNKS VERI MATS :DD

    VastaaPoista
  7. Mun highscoret n. 800,000 pistettä.

    VastaaPoista
  8. EIKS TÄNNE VOIS LAITTAA JOTAIN TIETOA GOLD EDITIONISTA!!??? ESIM. DESPERATE ESCAPESTA TAI LOST IN NIGHTMARESTA!!??

    VastaaPoista
  9. Ottakaa aseista selvää. : D TOI ON AK-47. Ei AK-74U!

    VastaaPoista
  10. kyl ak-74 on kans ase

    VastaaPoista
  11. Barry Sandwich... cool :DDD

    VastaaPoista
  12. Barry Sandwich on vaa ihan paska The Mercenaries 3D:ssä... Ja itse asiaan... Jos joku haluu auttaa nii voin pelaa teiänkaa The Mercenariesii ja hommailla high scoreja (: Mun käyttäjä on Nats1Manne et lisätkää mut kaveriks nii voin välil pelaa sitä. Ite hommailen nyt Resident Evil The Mercenaries 3D:ssä high scoreja...

    VastaaPoista
  13. Chrisin warrior puku on hienoin!!!!!

    VastaaPoista
  14. Voisko joku tulla pelaamaan mun kaa jotain näistä kentistä:public assembly,the mines,ancient ruins tai experimental facility ja ilmoitan kyllä ikäni te vitte vaan ilmoittaa ajan ps:olen aloittelija mulla on vaa Chris bsaa,Sheva bsaa ja Chris safari.

    VastaaPoista
  15. siis voitte tuli pikku virhe:D

    VastaaPoista
  16. Ja yö pelailu ei sovi!

    VastaaPoista
  17. JUMALAUTA TOSTA UKON SAAMISESTA. YKSINPELISSÄ PITÄIS SAADA VÄHINTÄÄ 40,000 MUT MÄ SAIN YLI 64,000 MUT EN SAANU ARVOSANAKS KU B!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VOI PERSE TÄTÄ SIVUSTOA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ps:Yritin saada Jill Valentine BSAA

    VastaaPoista